Metodika CLIL

CLIL – Integrované vyučovanie cudzích jazykov a nejazykových predmetov

CLIL (Content and Language Integrated Learning) predstavuje vzdelávaciu metódu vyučovania nejazykových predmetov prostredníctvom cudzieho jazyka. Je to inovatívny prístup, ktorý mení spôsoby, akými sa študenti oboznamujú s učivom, a ktorý urýchľuje získavanie základných komunikačných schopností v cudzom jazyku.

Metóda CLIL (Content Language Integrated Learning), pokrýva všetky formy vzdelávania všeobecno-vzdelávacích predmetov prostredníctvom vyučovania jazyka, ktorý nie je pre väčšinu žiakov materinským, tzn. že sa integruje vyučovanie obsahu predmetu (matematika, prírodoveda, výtvarná výchova, hudobná výchova, telesná výchova, etická výchova a informatická výchova), s vyučovaním cudzieho jazyka. V tomto prípade cudzí jazyk nie je len cieľom vzdelávania, ale aj prostriedkom, pomocou ktorého sa vzdelanie získava. Učiteľ zároveň učí predmet aj cudzí jazyk, a ten sa stáva médiom vyučovania, t. j. pracovným jazykom. V celej Európe vrátane Slovenska rastie počet základných škôl, do ktorých sa zavádza CLIL v jeho rôznych formách. Pomocou CLIL-u sa cudzí jazyk stáva neoddeliteľnou súčasťou procesu učenia, žiaci sa nesústreďujú v prvom rade na jazyk samotný, ale na obsah, o ktorom chcú komunikovať, skutočne komunikujú, nepoužívajú jazyk v umelo navodených situáciách.

Výsledky projektov a porovnávania ukazujú, že týmto spôsobom vyučovania sa zvyšuje a urýchľuje kvalita výučby všeobecne – vzdelávacích a odborných predmetov, ako aj jazyková príprava.

CLIL vytvára rovnováhu medzi jazykovým a odborným vzdelávaním. Nejazykový predmet sa rozvíja prostredníctvom cudzieho jazyka a cudzí jazyk prostredníctvom nejazykového predmetu. Cudzí jazyk sa využíva ako nástroj vzdelávania, nie len ako výsledok procesu vyučovania.

Vlastnosti CLIL-u:

  • základom CLIL hodín je obsah, kedy na podklade rôznych tém dochádza k rozvoju jazyka,
  • jazyk je prostriedkom pre výučbu vzdelávacieho obsahu nie cieľom,
  • CLIL jazyk sa neobmedzuje iba na slovnú zásobu ale je vnímaný ako súbor jazykových prostriedkov, ktorý žiakom umožní dozvedieť sa viac o vyučovanom obsahu,
  • CLIL v jednotlivých predmetoch podporuje výučbu anglického jazyka a jeho aktíve použitie u žiakov,
  • jazyk sa používa prirodzene bez vysvetľovania použitých gramatických javov,
  • CLIL sa na jednotlivých hodinách používa v rozsahu od krátkych 5 min jazykových rozcvičiek až po ucelené precvičovanie, prípadne výklad učiva cez anglický jazyk,
  • žiak je hodnotený výhradne z obsahu učiva a nie z rozsahu zvládnutia jazykových vedomostí a zručností,

Výhody, ktoré CLIL prináša:

  • celkové zlepšenie komunikačných kompetencií žiaka v cieľovom jazyku,
  • prehlbuje sa povedomie o materinskom jazyku, cieľovom jazyku a ostatných jazykoch,
  • zvýšená motivácia žiaka prostredníctvom reálnych edukačných situácií pri vyučovaní cieľového jazyka,
  • zvýšenie plynulosti vyjadrovania sa, širší rozsah slovnej zásoby,
  • aktívne zapojenie sa na hodinách,
  • pozitívny postoj k cudziemu jazyku,
  • rozvoj vlastného národného a kultúrneho povedomia,
  • príprava na praktický život a prácu v multikultúrnej spoločnosti.

CLIL ponúka príležitosti, ktoré umožňujú žiakom používať cudzí jazyk prirodzene, takým spôsobom, že čoskoro zabudnú na to, že používajú cudzí jazyk a zamerajú sa iba na obsah. Pri metóde CLIL je cudzí jazyk spojený s inými predmetmi. V triede sú 2 hlavné ciele, jeden týkajúci sa predmetu, témy a jeden spojený s jazykom. Toto je aj dôvodom, prečo sa CLIL niekedy nazýva duálne zamerané vyučovanie. CLIL dokáže urobiť skutočne veľa, zvyšuje ochotu, chcenie a schopnosť učiť sa oboje – cudzí jazyk i nejazykový predmet.

Najčastejšie otázky o CLIL-e (pdf)

CLIL prezentácia (ppt)

Na týchto odkazoch si môžete prečítať a pozrieť, ako vyzerá CLIL v praxi.:

A čo hovoria na metódu CLIL iní?

“CLIL šetrí čas – napr. pri vyučovaní tém, ktoré sa žiaci doteraz učili na dvoch predmetoch paralelne, … “ Viac
” … integrujú všetky aspekty študentovej osobnosti, pričom sa uplatňuje požiadavka rešpektovania žiakovej osobnostnej autonómie.” Viac
“CLIL – používanie cudzieho jazyka na učenie sa a učenie sa používať cudzí jazyk … “ Viac
“Z metódy CLIL tak môžu profitovať všetky deti, nie len tie, o ktorých si myslíme, že sú „dobré v jazykoch“, … “ Viac
CLIL zvyšuje motivaci a sebedůvěru studentů jak v jazyce, tak ve vyučovaném předmětu … “ Viac

TVORIVÉ AKTIVITY S METODIKOU CLIL V ANGLICKOM JAZYKU (odborný seminár) – 2. december 2014

Súkromná základná škola, Oravská cesta 11 v Žiline dňa 2.decembra 2014 zorganizovala celoslovenský vzdelávací seminár „Tvorivé aktivity s metodikou CLIL v anglickom jazyku“ určený pre odbornú pedagogickú verejnosť. Škola zorganizovala toto podujatie na základe dlhoročných skúseností so zavádzaním metodiky CLIL a jej experimentálnym overovaním v rámci niekoľkých národných a regionálnych projektov …

METODIKA CLIL A CALL NA ZÁKLADNEJ ŠKOLE (odborný seminár) – 2. jún 2016

Súkromná základná škola, Oravská cesta 11 v Žiline dňa 2. júna 2016 zorganizovala celoslovenský vzdelávací seminár „Metodika CLIL a CALL na základnej škole“ určený pre laickú i odbornú pedagogickú verejnosť. Škola zorganizovala toto podujatie na základe dlhoročných skúseností so zavádzaním metodiky CLIL a jej experimentálnym overovaním v rámci niekoľkých národných a regionálnych projektov a aktívnym využívaním metódy CALL … Navštíviť stránku seminára.

Putting CLIL into practice (medzinárodná vedecká konferencia) – 30. november 2016

Súkromná základná škola, Oravská cesta 11 v Žiline dňa 30. novembra 2016 zorganizovala spolu s ďalšími inštitúciami medzinárodnú vedeckú konferenciu New Perspectives on CLIL, bilingualism and plurilinguism, súčasťou ktorej boli aj workshopy s názvom Putting CLIL into practice.

Pripravované udalosti